Curs conducere preventiva
Ai incredere in abilitatile tale de a gestiona in mod corect situatiile neprevazute din trafic, abilitati de care depind atat siguranta ta, cat si a celorlalti participanti la trafic, daca esti ingrijorat de siguranta ta sau celor dragi cand pleaca la drum cu masina atunci este timpul sa participi sau sa-ti trimiti copilul la Cursul de Conducere Preventiva sustinut de instructori autorizati, traineri acreditati si sustinut de Scoala-Soferi-Bucuresti.ro
1. Pret curs conducere preventiva: 1000 lei/persoana, tva inclus, cu masina scolii.
2. Pret curs conducere preventiva: 750 lei/persoana, tva inclus, cu masina personala.
*cursul este personalizat/individual (pe masina cu cutie de viteze manuala/automata in functie de prefetintele cursantului) include 1 ora de pregatire teoretica si 1 ora de pregatire practica in conditii de trafic/pe circuit, iar la final se primeste diploma de participare.
Cateva notiuni de baza ce se vor deprinde in cadrul cursului de conducere preventiva.
Când circulam pe stradă trebuie să respectăm trei feluri de reguli:
A. colegii de circulație
B. reguli de conducere preventivă
C. reguli de bun simț
O să ne referim acum la câteva reguli de conducere preventivă:
În regulamentul de circulație nu e clar definită poziția corectă la volan, în conducerea defensivă poziția la volan trebuie să fie în așa fel încât să am acces la toate comenzile mașinii să fiu în siguranță în cazul unui impact, pentru asta scaunul trebuie reglat cât mai jos, dar atât încât să văd peste volan în față, culisarea scaunului față spate se face în așa fel încât genunchiul piciorul din stânga atunci când calcă pe ambreiaj sau când se sprijină pe pedala de rezervă să fie puțin flexat, adică să fiu atât de în fața, atât de în spate încât să nu întind piciorul în cazul unui impact și atunci când întind mâna în față volanul trebuie să mi vină undeva la încheietura mâinii, ceea ce înseamnă că spătarul trebuie să fie cât mai vertical, dar nu sunt foarte aproape de volan pentru că airbag ul să mă poată proteja în cazul unui impact.
Suntem tentați să ne ducem la vulcanizarea din colț și ne face ăla 2.2 că știe el că așa se face presiunea la orice mașină presiunea din roti trebuie respectată și este foarte importantă în funcție de ce anvelopă am pe mașină, trebuie să am anvelopa în principiu recomandată de producător să mă uit pe stâlpul mașinii sau pe capacul de la rezervor să văd ce presiune trebuie, să am și să respect presiunea, o anvelopă umflată mai mult decât trebuie chiar cu două trei liniuțe adică în loc de 2.2 – 2.4 / 2.5- 2.6 va avea o aderență mai mică și se va uza doar pe mijlocul anvelopei, o anvelopă sub umflată cu puțin mai slabă va se va și uza dar voi avea și o aderență mai mică și voi avea și o derivă presiunea în anvelopă corectă imi dă siguranță doar cu condiția ca anvelopa să fie de calitatea care trebuie și de dimensiunea și producătorul care este recomandat practic de de producătorul mașinii.
60-70% din accidentele grave cu morti și cu răniți sunt produse de șoferi cu multă experiență care nu au avut multe evenimente sau nu au avut deloc evenimente care sunt în general pe drumul cunoscut, pe drumul de acasă la serviciul, de dus copilul la scoala, pentru că acolo șoferul cu multă experiență care știe locul foarte bine consideră că nu i se poate întâmpla nimic dacă au și fost anumite situații din care ai scăpat la limită cu atât mai mult ai încredere mai mare și crezi că nu ți se poate întâmpla nimic, acolo este cel mai periculos și atunci trebuie să mă gândesc că exact în aceste zone trebuie să anticipez într un fel sau să mă gândesc că s ar putea să mi se întâmple și să fiu mai concentrat decât ar fi trebuit sau decât aș simți în momentul respective.
Trebuie să păstrăm distanța față de mașina din fața noastră, scrie și în regulamentul de circulație doar că acolo nu este definită distanța, în conducerea defensivă vorbim de distanța față de mașina din fața noastră trebuie să fie jumătatea în metri a vitezei pe care o am adică la 100 la oră trebuie să am 50 de m, la 60 la oră 30 m asta de fapt înseamnă regula celor două secunde pentru că la 100 la oră fac 27 m/s Deci trebuie să am cam două secunde distanță cam 50 m indiferent cât de multă experiență am și cât de mulți kilometri am parcurs.
Si mie mi se poate întâmpla peste una din primele reguli pe care trebuie să le știu și să le respect Dacă atunci când vorbim de regulamentul de circulație comunicarea cu ceilalți este clar reglementa tă și limitată în sensul că farurile semnalizarea si se ocupa frână când vorbim de conducere defensivă vorbim și de comunicare convențională dar și de comunicarea neconvențională adică atunci când văd o mașină că merge foarte încet într o zonă în care ar trebui să meargă mai repede înseamnă să mi spună ceva s-ar putea să facă stânga, s-ar putea să fie foarte dreapta, s-ar putea să fie dezorientat, când îl văd pe șoferul de camion sau de tractor că se urcă pe volan și se înclină într-un fel sau capul stânga-dreapta chiar dacă nu a semnalizat eu trebuie să comunic cu el neconvențional, să înțeleg că urmează să facă stânga dreapta când văd că o anumită mașină sau un anumit pieton face anumite gesturi să zicem nelogice pentru acea zonă trebuie să reduc chiar să opresc preventiv pentru că altfel mă va surprinde. În regulamentul de circulație prioritate este reglementată și o știe toată lumea în practică sunt situații în care trebuie să respectăm altfel de prioritate în conducerea defensivă vorbim de regula fermoarului, ce înseamnă asta, când trebuie să intrăm de pe două benzi pe o bandă din diferite motive, accident, lucrări, se îngustează drumul, diferite motive, conform regulii de circulație unii au prioritate unii n-au prioritate, conform acestei reguli de conducere defensivă regula fermoarului trebuie să intre unul din stânga, unul din dreapta, unul din stânga, unul din dreapta, regulă care în alte țări este regulă de circulație la noi este doar regulă de conducere defensive.
Conducerea mașinii pe aderență scăzută înseamnă și anumite lucruri făcute sau anumite gesturi făcute conform regulamentului de circulație, adică reducerea vitezei, pregătirea mașinii și așa mai departe, dar înseamnă și alte gesture, alte manevre pe care trebuie să le învăț și să le înțeleg, cum să frânezi correct, cum sa controlezi un eventual mic derapaj și nu vorbim de derapajul sportiv de mers de alatul cu mașina ci vorbim de ieșirea dintr-o situație limită, cum să fac o frânare eficientă convențională cu retrogradare, dar și o frânare neconvențională să mă lipesc de bordură, să mă lipesc de parapet, să mă lipesc chiar de mașinile parcate decât să intru peste o trecere de pietoni, pe gheață, pe polei și să lovesc oamenii, practic trebuie să înțeleg să fac și lucruri în afara regulamentului de circulație, dar care mă vor proteja.
Ce înseamnă efectul de turmă înseamnă că pe un anumit tronson în mod special pe autostradă sau unde sunt mai multe benzi paralele un participant la trafic, eu conduc mașina așa cum cred eu că e în siguranță mai ales în condiții de aderență vizibilitate redusă, cel de lângă mine merge un pic mai tare si atunci eu cred că eu sunt prea lent și încerc să-l imit și să merg și eu ca el un pic mai tare, la rândul meu influențez pe altul și tot așa, ne influențăm unul pe altul și ajungem ca în anumite condiții de aderență și de vizibilitate redusă să mărim ritmul dândune curaj unul la altul și să ajungem să mergem cu viteză mult mai mare și la distanță mult mai mică față de condițiile ideale pentru acel tronson, atenție, când suntem în astfel de situație trebuie să gândim să ne aducem aminte de acest efect de turma, această regulă și să merg doar atât cât simt eu că sunt în siguranță, să încep să nu fiu influențat de ceilalți din jurul meu.
Giața neagră sau poleiul este unul din cele mai periculoase lucruri care ni se poate întâmpla când conducem pentru că gheața albă să zicem zăpada bătută ne anunță de zăpadă si știm că avem aderență sau înțelegem înainte de a ajunge în zona cu aderență scăzută că urmează să să avem aderență mai mica, gheața neagră înseamnă transformarea stratului de apă fin de pe asfalt în polei și practic asfaltul rămâne la aceeași culoare, ne surprinde dacă nu știm să calculăm, să anticipăm, să testăm, ce înseamnă asta, când suntem în jurul temperaturii de 0° pana la 4 grade celsius ne așteptăm că poate să scadă temperatura undeva pe parcursul traseului nostru în mod special când schimbăm să zicem cei în afara șoselei, adică am ieșit din localitate sau intru într-o zonă în împădurită sau ies dintr-o zonă dintre dealuri sau pe un pod, sunt locuri în care se schimbă temperatura și mașina ne anunță de la plus 4° în jos, ne piuie, se aprinde steluța (fulgul de nea) și ne spune „vezi că s-ar putea să ai polei, atunci trebuie să testezi din când în când aderența, ce înseamnă, când sunt singur pe șosea si nu am pe nimeni în spate, pe nimeni în față apăs pe frână puțin mai tare să simt dacă intră ABS-ul sau dacă am aderență și asta o fac la temperaturii de 0° și mai ales când asfaltul este umed.
Fenomenului de acvaplanare apare in perioada cand vremea este schimbatoare, cu precadere in sezonul cald cu zile ploioase care pot crea probleme in ceea ce priveste condusul. Prin acvaplanare intelegem derapajul ce se produce atunci cand automobilul ruleaza cu viteza pe un carosabil ud. De fapt, acvaplanarea este un fenomen. Cand depasim viteza recomandata pe un segment de drum, intre anvelope si drumul pe care rulam intervine un strat de apa mai gros sau mai subtire. Alunecarea este provocata de existenta acestei pelicule de apa intre sosea si anvelopa, ducand la pierderea totala a aderentei. Printre cauzele producerii acvaplanarii se numara: viteza mare de deplasare pe carosabilul ud, uzura anvelopelor, grosimea stratului de apa.
Derapajul poate fi evitat daca:
- reduceti viteza din timp, in special in conditii de ploaie torentiala, la 15-20 km la ora si in viraje, pentru ca apa sa aiba timpul necesar sa iasa din adancimea benzii de rulare a anvelopei;
- evitati sa mergeti pe marginea drumului, pentru ca este o portiune a drumului care prezinta denivelari si asfaltul este scortos;
- verificati periodic starea anvelopelor, de preferat acestea sa prezinte o adancime a benzii de rulare de cel putin 4mm.
In cazul in care nu puteti evita derapajul, indicat ar fi sa ridicati piciorul de pe pedala de acceleratie. In acel moment se produce o frana de motor, iar rotile au din nou contact cu asfaltul.
Pentru a evita un incident neplacut incercati sa nu rotiti volanul, ci sa il mentineti ferm pana cand aderenta este recapatata. Evitati actionarea pedalei de frana sau de acceleratie, si aceste manevre reduc aderenta.
Rezervarile se realizeaza in prealabil la tel. 0724227034, email office@scoala-soferi-bucuresti.ro sau accesand formularul online http://www.scoala-soferi-bucuresti.ro/contact